مطالعه و ارزیابی ارتباط نسبت وام‌های بانکی و بازده سرمایه با اعتبار تجاری شرکت‌های مواد غذایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

 

تأمین منابع مالی ازجمله مهم‌ترین مباحث در مدیریت مالی بوده و از دغدغه‌ها و وظایف مدیران مالی به شمار می‌رود. شرکت‌ها با استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مختلف می‌توانند تأمین مالی کنند. آگاهی مدیران مالی از انواع روش‌ها و ابزارهای تأمین مالی و اثرات آن بر شرکت‌ها موجب می‌گردد که تداوم فعالیت‌های شرکت‌ها امکان‌پذیر و ساختار مالی آن‌ها کمتر آسیب‌پذیر و جریان عملیات تسهیل گردد. داشتن درک درستی از تأثیرات و ارتباطات تأمین مالی مدیران را در تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت یاری داده و اطلاعات مناسبی را برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها را فراهم می‌نماید. (حجازی، ۱۳۹۲،۸۱). ساختار مالی یک شرکت به مجموعه مبالغی که از طریق استقراض[۱]، سهام ممتاز[۲]، سهام عادی[۳] و سود تقسیم‌نشده تأمین‌شده است، اشاره دارد. مبالغی که از منابع مذکور تأمین می‌گردد در جهت حفظ ظرفیت موجود و یا ظرفیت‌سازی جدید بکار گرفته می‌شود. با توجه به اینکه منابع تأمین مالی دارای هزینه و ریسک متفاوتی است، لذا به‌کارگیری بهینه منابع سرمایه بسیار حائز اهمیت است تا از طریق انتخاب بهترین ساختار مالی با حداقل هزینه، ارزش فعلی شرکت حداکثر گردد. (قالیباف اصل، ۱۳۸۵، ۲۵). اعتبار تجاری در واقع یک روش تأمین مالی کوتاه مدت است. اعتبار تجاری در زمانی به شرکت خریدار داده خواهد شد که شرکت فروشنده برای خریدار یک خط اعتبار باز کرده باشد. این گونه اعتبارات به صورت غیر رسمی به خریداران داده می شود و معمولاً بدون دریافت وثیقه و با تضمین است.  استفاده کردن از اعتبارات تجاری از جمله روش هایی است که شرکت‌ها بدان وسیله برای دوره های کوتاه مدت تأمین مالی می کنند (جهانخانی و پارسیان، ۱۳۸۶، ۱۰۰). به عبارت دیگر اعتبار تجاری زمانی به وجود می­آید که یک شرکت کالا و خدمات را از عرضه کنندگان دریافت می­کند، بدون آن که در زمان معامله پول آن را پرداخت نماید. به عبارتی دیگر، اعتبار تجاری توافقی است بین خریدار و فروشنده (که می­توانند دو شرکت باشند) که به موجب آن فروشنده به خریدار اجازه می­دهد وجه کالا و خدمات خریداری شده را با تأخیر پرداخت نماید (میان و اسمیت[۴]، ۱۹۹۲).وقتی عرضه کنندگان به صورت اعتباری به مشتریان خود کالا می­فروشند، حاشیه سود مؤثر می­تواند کمتر از حاشیه سود اسمی باشد. زیرا در چنین حالتی به دلیل ارزش زمانی پول، قیمت فروش محصولات کاهش می­یابد. علاوه بر این، دادن اعتبار به مشتریان از سوی عرضه­کنندگان در واقع همانند اعطای وام به مشتریان بدون دریافت بهره می­باشد (باقری، ۱۳۸۸). هرچه خدمات و کالای عرضه شده نیازمند تجهیزات بیشتر و هزینه بالاتر باشد، شرکت عرضه کننده علاوه بر وضعیت کوتاه مدت شرکت مشتری به وضعیت بلند مدت این شرکت نیز توجه خواهد کرد (برادشاو[۵] و همکاران، ۲۰۰۶).عرضه­کنندگان به عنوان فراهم­کنندگان منابع مالی کوتاه مدت، زمانی که می­خواهند به مشتریان خود اعتبار تجاری دهند، چندین جنبه مهم از اطلاعات مشتریان خود را بررسی خواهند کرد تا از توانایی مشتری برای پرداخت به موقع تعهدات تجاری خود و وضعیت مالی بلندمدت شرکت مشتری را در نظر می­گیرند

در این فصل ابتدا به بیان مسئله و اهمیت و ضرورت تحقیق پرداخته می‌شود سپس فرضیه های تحقیق و در آخر تعاریف متغیرها بیان می‌شود.

[۱] Borrowing

[۲] Preferred stock

[۳] Common stock

[۴] Mian and Smith

[۵] Brad Shaw

پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی فصل اول و دوم

۶۵ page

word

Sorry, the comment form is closed at this time.